Tekke, zaviye ve türbelerin kapatılması

Başlatan sacrife, Ağu 04, 2007, 04:29 ÖS

« önceki - sonraki »

sacrife

Osmanlı toplum ve eğitim hayatında önemli bir yere sahip olan tekke ve zaviyeler zamanla yozlaşmış ve toplumsal alanda bölünme ve gruplaşmalara sebep olmuştu. [kaynak belirtilmeli] Milliyetçilik ideolojisini benimseyen, Türk milletini "ileri" bir millet yapma hedefini batı uygarlığına uyum sağlayarak gerçekleştirmeyi amaçlayan Türkiye Cumhuriyeti için tekke, zaviye, türbe ve tarikat gibi İslam medeniyetine ait kurumların kaldırılması gerekiyordu. Atatürk, Kastamonu'da 30 Ağustos 1925'te söylediği bir nutukta türbedarlıkların, tekkelerin ve zaviyelerin kapatılacağının ve tarikatların kaldırılacağının işaretini verdi: "Ölülerden medet ummak, medeni bir cemiyet için, şindir(lekedir). Efendiler ve ey millet, biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler ve meczuplar memleketi olamaz. En doğru en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır."

30 Kasım 1925 tarihinde yürürlüğe giren 677 sayılı Tekke ve Zaviyeler ile Türbelerin Kapatılmasına ve Türbedarlar ile Bazı Ünvanların Men ve İlgasına Dair Kanun ile tekke, zaviye ve türbelerin kapatılması kabul edilmiş ve bazı geleneksel ünvanların kullanılması yasaklanmıştır. Kanun, bütün tarikatlarla birlikte; şeyhlik, dervişlik, müritlik, dedelik seyitlik, çelebilik, babalık, emirlik, halifelik, falcılık, büyücülük, üfürükçülük, gaipten haber vermek ve murada kavuşturmak amacıyla muskacılık gibi, eylem, unvan ve sıfatların kullanılmasını, bunlara ait hizmetlerin yapılmasını ve bu unvanlarla ilgili elbise giyilmesini de yasaklamıştır.

Tarikatların Türkiye'de yasaklanmasından sonra, çoğu kıymetli tarihsel yapılar olan tekke ve zaviyeler boşaltıldı, içlerindeki bir kısım mallar çalındı, binalar yıkılmaya bırakıldı. Cumhuriyet öncesinde felsefesi, müzik ve süsleme sanatları, mimarisi ve adabıyla şehir hayatının bir parçası haline gelmiş olan tasavvuf ve tarikat kültürü, halkın geniş kesimlerince unutuldu. Tarikatların bir kısmı faaliyetlerini gizlilik içinde günümüze kadar sürdürmeyi başardılar. Bunların bazıları, teşkilatlanma özgürlüğü olan başka ülkelerde (özellikle Avrupa ve Kuzey Amerika'da) şubeler açtı. Türkiye'nin demokratikleşme eğilimi gösterdiği dönemlerde, tekke ve zaviyelerin açılması için nadiren talepler dile getirilse de, kamuoyunun tamamına yakını ve kamu kurumları buna medeniyet ve akılcılık gereği şiddetle karşı çıkmaktadır.

"http://tr.wikipedia.org/wiki/Tekke%2C_zaviye_ve_t%C3%BCrbelerin_kapat%C4%B1lmas%C4%B1"'dan alındı

sacrife


Cezzar

Şimdi Mesele Yozlaşmanın Önüne Geçmekse Eyvallah. Ama Ben Osmangazinin Türbesini Ziyaret Ettim. Ulu Bir Önderimiz Olduğu için. Keza Anıtkabiride Ziyaret Ettim. Ama Oraya Bakış Açım Yine Değişmedi. Ordada Ulu Bir Önderimiz Yatıyor. Ve Atatürkün Türbesi benim için. Madem Türbeleri Yasakladık , Anıtkabirede Gitmeyelim mi ? Adı üstünde Anıt Kabir.Yani Bence Türbeler Bu yasağın içinde Olmamalıydı. Neticede Bir Süleymaniye Türbeside Bir AnıtKabirdir. Ankara ya Çıkınca Kemal Paşamıza Dua Etmiyormuyuz ?
Saygılarımla...
Hadi Oyun Oynayalım ; Sen Benim Duygularımla , Ben Senin Hayatınla : )

loco

türbeler yapılması haram olan binalardır
bir mezar ne zaman türbe halini alır o yerde şirk ve fitne olmaması mümkün deyildir
islamda sadece kabristan ziyaretine ölümü hatırlamak için izin verilmiştir
bunun dışında kişi kalbinde yanlış bir düşünce olmadan niçin akrabası olmadığı veya hiç tanımadığı bir insanın türbesine gider

ya bu batıl işini vesile edinmek ister ki en masum açıklaması budur
fakat haram olan bu işin vesilesi olmaz
yada ölüden bazı sıkıntıları için yardım talep ediyordur
buda şirkin en büyüğüdür
[alıntıdır]
Dünyayı değiştiremiyorsan, kendi dünyanı değiştir..

inventive_ümit

Alıntı yapılan: loco - Haz 02, 2008, 05:24 ÖS
türbeler yapılması haram olan binalardır
bir mezar ne zaman türbe halini alır o yerde şirk ve fitne olmaması mümkün deyildir
islamda sadece kabristan ziyaretine ölümü hatırlamak için izin verilmiştir
bunun dışında kişi kalbinde yanlış bir düşünce olmadan niçin akrabası olmadığı veya hiç tanımadığı bir insanın türbesine gider

ya bu batıl işini vesile edinmek ister ki en masum açıklaması budur
fakat haram olan bu işin vesilesi olmaz
yada ölüden bazı sıkıntıları için yardım talep ediyordur
buda şirkin en büyüğüdür
[alıntıdır]

arkadaşım fakat unuttuğun bişe var günümüzde bazları dediğin gibi yapıor ama türbeler muhterem kişilerin naaşları var ordaki insandan bişe istensin die yapılmamış sadece onları aracı olarak kullanabilinsin die ve türbelere gittinmi hiç bilmem ama oralara girince insanın iöçinde uyanan duydguları anladığın zaman insan bi anda içinde bişeyler cız edio gitmediysen git derim

loco

malesef o dediklerini anlicak kadar mübarek bi insan dilim
Dünyayı değiştiremiyorsan, kendi dünyanı değiştir..

loco

Dünyayı değiştiremiyorsan, kendi dünyanı değiştir..