Gusül abdesti....

Başlatan ugur20, Tem 19, 2007, 11:00 ÖS

« önceki - sonraki »

Uğur YUCA

Sual: Guslün, yani boy abdestinin
farzı kaçtır?
CEVAP
Hanefi mezhebinde guslün farzı üçtür:
1-
Ağzın hepsini iyice yıkamak.
2- Burnu yıkamak.
3- Bedenin her yerini
yıkamaktır.

Göbek içini, bıyık, kaş ve sakalı ve altlarındaki
derileri ve baştaki saçları yıkamak farzdır. Gözleri ve kapalı küpe deliğini
yıkamak gerekmez.

Kadın, gusülde, saçların dibine, yani
başındaki deriye su ulaşabiliyorsa, saçındaki örgüyü çözmez. Yani,
örülü saçın dibi ıslanınca, çözmeden örgünün üstünü ıslatmak
yeterlidir. Saç dibi ıslanmazsa, örgüyü açmak gerekir. Örülmemiş saçların
her tarafını da yıkamak farzdır.


Sünnet üzere gusletmek
/>Sual: Sünnet üzere nasıl gusledilir?
CEVAP
Gusletmek çok kolaydır.
Ağzını ve burnunu su ile yıkayıp, denize veya göle girip çıkan yahut duş
altında bütün vücudunu ıslatan gusletmiş olur. Önce abdest alıp, sonra
bütün vücut yıkanırsa sünnete uygun olur. Gusletmek için niyet,
Hanefi'de sünnet, diğer mezheplerde farzdır. Guslederken niyeti unutanın da
guslü geçerli olur.

Sünnet üzere gusül abdesti almak için, önce, temiz
olsa bile, iki eli ve avret yerini yıkamalıdır. Sonra bedeninde necaset varsa
yıkamalı, sonra, gusle niyet ederek tam bir abdest almalı. Sonra bütün bedene
üç defa su dökmelidir. Önce üç defa başa, sonra üç defa sağ omuza, sonra
üç defa sol omuza dökmeli, her döküşte, o taraf tamam ıslanmalı. Birinci
dökmede ovmalıdır. Gusülde, bir organa dökülen suyu, başka organlara
akıtmak caiz olup, orası da temizlenir. Çünkü, gusülde bütün beden, bir organ
sayılır. Abdest alırken bir organa dökülen su ile, başka organ ıslanırsa,
yıkanmış sayılmaz. Gusül tamam olunca, tekrar abdest almak mekruhtur. Gusül
ederken abdesti bozulursa, gusle zararı olmaz, fakat namaz kılmak için bir daha almak
lazım olur.

Sual: Abdestte ve gusülde, gereğinden fazla su kullanmak israf
mıdır?
CEVAP
Evet. Yalnız, gusletmeden önce veya sonra, kirlerden
temizlenmek için yıkanmanın mahzuru yoktur.


Guslü geciktirmek
/>Sual: Yatsıyı kıldıktan sonra cünüp olan, ne vakte kadar cünüp dursa
günah olmaz?
CEVAP
Yatsı namazını kıldıktan sonra cünüp
olanın sabah namazına kadar guslünü tehir etmesi caiz ise de hemen yıkanması
elbette çok iyi olur. İmam-ı Gazali hazretleri, (Cünüp olup gusletmeden bir namaz
vaktini geçirene, ateşten gömlek giydirilecektir) buyuruyor. Namaz kılan ve kılmayan
herkes, bir namaz vaktini cünüp geçirirse, çok azap görür. Mesela, öğle
ezanından sonra cünüp olanın öğle namazını kılmamış ise, ikindi
vaktine öğleyi kılacak kadar zaman kalınca gusletmesi farz olur. Farzı yapmak çok
sevap, yapmamak büyük bir günahtır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
/>(Cünüp olunca, çabuk gusletmeli! Çünkü kiramen katibin melekleri, cünüp
gezenden incinir.) [Ey Oğul İlmihali]

(Canlı resmi, köpek ve cünüp
bulunan odaya rahmet melekleri girmez.) [Nesai]
(Cünübe, sarhoşa rahmet meleği
yaklaşmaz.) [Bezzar]

(Gusletmek için kalkana, üzerindeki kıl
sayısınca sevap verilir, o kadar günahı affolur, Cennetteki derecesi yükselir.
Guslü için ona verilecek sevap, dünyada bulunan her şeyden daha hayırlı olur.
Allahü teâlâ meleklerine, "Bakın bu kulum, gece üşenmeden kalkıp emrime
uymak için guslediyor. Şahit olun ki, bunun günahlarını af ve mağfiret eyledim"
buyurur.) [Gunye]


Guslü terk eden
Sual: Guslü terk eden dinden
çıkar mı?
CEVAP
Guslü terk eden dinden çıkmaz ise de büyük
günah işlemiş olur. Gusülsüz gezen, namaz kılamaz. Namaz kılmamak insanı
küfre sürükleyen büyük günahlardandır. Böyle bir kimsenin de imanını
kaybetmesi çok kolay olur. Onun için guslü geciktirmemelidir! Hadis-i şerifte buyuruldu
ki:
(Allahü teâlâ buyuruyor ki:
Şu üç şeye devam eden, gerçek
dostumdur. Bunları terk eden de, gerçek düşmanımdır. Bu üç şey, namaz,
oruç ve cünüplükten gusüldür.) [Beyheki]

Allahü teâlânın
düşmanım dediği ve rahmet meleklerinin uzak durduğu bir kimsenin evinde huzur,
bereket diye bir şey kalır mı?

Uğur YUCA


Uğur YUCA

Cünüp neler yapamaz
/>Sual: Cünüp kimse neler yapamaz?
CEVAP
Cünüp kimse, Besmele
çeker, dua okur, la ilahe illallah diyerek zikir çeker, salevat okur. Hatta Fatiha, Rabbena
âtina gibi âyetleri dua niyetiyle okuyabilir. Sadece Mushafı tutamaz ve Kur'an
okuyamaz. Camiye giremez. Kasıkları tıraş etmesi, saç, tırnak kesmesi, mekruh
olur. Hayzlı iken mekruh değildir.

Sual: Cünübün bir şey yiyip içmesi
sokağa çıkması, cünüp kadının çocuğunu emzirmesi uygun mudur?
/>CEVAP
Ağzını yıkadıktan sonra yiyip içmesi caizdir. Sokağa çıkmak
da caizdir. Kadın göğsünü yıkadıktan sonra çocuğunu emzirebilir. Namaz
vakti çıkmadan önce yıkanmalıdır. Daha fazla cünüp durmak haramdır.
Namaz kılan ve kılmayan herkes, bir namaz vaktini cünüp geçirirse, çok azap
görür.


Meni, vedi, mezi nedir?
Sual: Meni, vedi, mezi, prostat
salgısı nedir? Guslü gerektirir mi?
CEVAP
Meni, cinsel ilişki veya
mastürbasyon sonunda haz ve heyecanla gelen yapışkan sıvıdır. Erkek
menisine sperm denir. Kadından gelen meni sarımtıraktır.

Vedi, idrardan
sonra çıkan beyaz, bulanık, koyu, yapışkan bir sıvıdır.

Mezi,
zevk zamanında çıkar. Şehvetlenince, açık resimlere bakınca veya şehvetle
öpüşünce ve sürtününce veya böyle şeyler düşününce gelen birkaç
damla renksiz yapışkan sıvıdır.

Prostat salgısı, genelde idrardan
sonra gelen, koyu, yapışkan bir sıvıdır.

Şehvetle gelen meni hariç,
hiçbirisi guslü gerektirmez.


Hastanın guslü
Sual: Trafik
kazası geçirmiş, bacakları kırık ve kalkamayan biri nasıl gusleder?
/>CEVAP
Abdest uzuvlarından [organlarından] hepsinin yarıdan çoğu veya
dört abdest uzvundan ikisi sağlam ise, abdest alıp, yaralı yerleri mesh eder. Mesh zarar
verirse, sargı üzerine mesh eder.

Abdest uzuvlarının yarıdan çoğu
yaralı ise teyemmüm eder. Teyemmüm edenin, bazı yerleri yıkaması caiz
değildir.

Namaz abdesti ile gusül abdesti için teyemmüm aynıdır.
/>
Teyemmümü kendi yapamazsa başkasına da yaptırabilir.

Sual:
Kolu alçıda olan nasıl abdest alır, nasıl gusleder?
CEVAP
Alçılı
koluna su geçmesi gerekmez. Alçının üzeri veya sargının üzeri mesh edilir.


Sual: Ellerimde siğil var. Bunun için ilaç kullanıyorum. Fakat ilaç tıpkı
yapıştırıcı 404 gibi. Altına su da geçirmiyor. Gusül ve namaz abdesti için bir
mahzuru var mı?
CEVAP
İlaç temizlenince çıkmıyorsa, 404 gibi ise, yani
çıkmasına imkan yoksa, zararı olmaz, mahzuru yoktur. Özürlü olmadan abdest
alıp namaz kılarsınız.

Sual: Prostat ameliyatı oldum. Sperm
torbacıklarımı aldıkları için testislerde sperm birikemiyor. Eşimle beraber
olduğum zaman sperm gelmiyor. Rüyada ihtilam oluyorum, ama dışarı bir akıntı
çıkmıyor. Bazen herhangi bir sebep olmadan idrarda koyu bir akıntı görüyorum,
acaba sperm mi diye merak ediyorum. Cünüp oluyor muyum, gusletmem gerekiyor mu?
/>CEVAP
Eş ile beraber olunca sperm gelmese de, yine gusül gerekir. Rüyada
ihtilam olunca dışarı bir akıntı çıkmamışsa, gusül gerekmez. Gusül
için meninin şehvetle dışarı çıkması gerekir. Meni herhangi bir sebeple
şehvetsiz çıksa Hanefi'de gusül gerekmez. İdrarda görülen prostat
sıvısı olabilir. Tahlil ettirmek iyi olur. Meni bile olsa, şehvetsiz gelince guslü
gerektirmez. Eğer şehvetle yerinden kopup, daha sonra şehvetsiz olarak çıksa,
gusül gerekir.

Sual: Ameliyatla meni kanalı idrar torbasına bağlandı.
İhtilamda meni idrar torbasına akarmış. İdrarda meni göremiyorum. Gusül lazım
mı?
CEVAP
Meni görülmezse gusül gerekmez.

Sual: Nezle iken
burun delikleri kapalı oluyor. Gusle mani olur mu?
CEVAP
Meşakkat olmayan
miktarı temizlemek kâfidir.

Sual: Salih bir tabibin yıkanmasını
yasakladığı hasta, gusül için teyemmüm eder mi?
CEVAP
Evet.
/>
Sual: Japon yapıştırıcı, oje, dişlerdeki tartar, sedef hastalığının
kabuğu ve çapak abdeste ve gusle mani olur mu?
CEVAP
Bunlardan oje mani
olur, çıkarıp altını yıkamak gerekir. Dişlerdeki tartar, kendiliğinden hasıl
olup, kolayca çıkarabilecek bir ilaç da olmadığı için, abdeste ve gusle mani
olmaz.

Sedef hastalığının kabuğu ve çapak da, kendiliğinden hasıl
olmakta ise de, tahriş etmeden, bunlar çıkarılabildiği kadar çıkarılır. Kalan
kısımları abdeste ve gusle mani olmaz. Japon yapıştırıcı ve yağlı boya
gibi maddeler ise, kolayca çıkarılamaz. Çıkarmak için deriyi kazımak da
gerekmez. Deriyi tahriş etmeden, çıkarılabildiği kadar çıkarılır, kalan
kısmı, abdeste ve gusle mani olmaz.

Sual: Kadın, kadın
hastalıklarından dolayı, erkek doktora, rahminden muayene olsa, gusletmesi gerekir
mi? Ültrasonla muayene olunca gusül gerekir mi? Kadın ön veya arkasına parmak
sokunca gusletmesi gerekir diyenler var, gerekmez diyenler var. Hangisi doğrudur?
/>CEVAP
İkisi de doğru sayılmaz, açıklamaya ihtiyaç vardır. İçeri parmak
girince, lezzet duymazsa gusül gerekmez. Lezzet duyarsa gusül gerekir. Lezzet almak,
şehvet duymak demektir. Seadet-i Ebediyye'de Redd-ül muhtar'dan alarak
diyor ki:
Çocuk zekeri, hayvan zekeri, ölü zekeri, zeker gibi her şey veya parmak
kullanınca içeri girdiği zaman, lezzet duyarsa, gusletmesi lazım olur. Lezzet duymazsa,
gusletmesi iyi olur.


Cünübün âdet görmesi
Sual: Cünüp
kadın, hayz olursa yıkanması gerekir mi?
CEVAP
Yıkanması şart
değildir. Cünüp iken tırnak ve saç kesmesi mekruh, hayzlı iken mekruh değildir.
Bunun için yıkanması iyidir.


Cünübün teri ve meni
Sual:
İhtilam olunca veya eşiyle beraber olduktan sonra, üstündeki bütün elbiseleri
çıkarıp yıkamak gerekir mi? Cünüp iken ter bulaşan elbiselerle namaz
kılınır mı?
CEVAP
Cünübün teri necis değildir. O elbiselerle namaz
kılınır.
Meni, Hanefi'de necis, diğer üç mezhepte temizdir.
Maliki'de, bir kavle göre meni necistir.
İhtilam olan kimse, elbiselerin
tamamını çıkarması gerekmez, sadece meni bulaşan yeri yıkaması kâfi
gelir. Meni kurumuş ise, ufalanırsa temizlenmiş olur. O elbise ile namaz kılınabilir.



Gusletmeden önce
Sual: Cünüplükten gusleden kimseden
meni gelirse, tekrar gusletmesi gerekir mi?
CEVAP
Dört mezhebe göre de
bildirelim:

Hanefi'de ve Hanbeli'de; şehvetle yerinden ayrılan
meni, herhangi bir sebeple şehvetsiz de çıksa, yine gusletmek gerekir. Bunun için
gusletmeden önce bir miktar uyumak veya bevlederek idrar yolunda kalan meniyi
çıkarmak gerekir.

Şehvetle yerinden ayrılan ve şehvetle dışarıya
atılan bir meniden dolayı gusletmek gerekir. Şehvetle yerinden ayrılıp, şehvet
kesildikten sonra dışarıya atılan meniden dolayı da, imam-ı a'zam ile
imam-ı Muhammed'e göre, gusletmek gerekir. Fakat imam-ı Ebu Yusuf'a
göre gusül gerekmez.

Rüyada şehvetle ayrılan bir meninin, şehvet
kesildikten sonra dışarıya akıtılmasını sağlamak için tenasül
organını tutmak ve sonra dışarıya akıtmakta, misafir ve soğukta bulunanlar
için, imam-ı Ebu Yusuf kavlini seçmekte kolaylık vardır. Bu yönden, bu kavlin
tercih edilmesini uygun gören âlimler vardır.

Şafii'de; bevletmiş
yani idrar çıkarmış olsa bile, meni gelince tekrar gusletmesi gerekir. Çünkü
Şafii'de, ayrılan meni, şehvetsiz de çıksa yine gusül lazım olur.

/>Maliki'de ise; bevletmemiş olsa bile, gusülden sonra meni gelirse, tekrar
gusletmek gerekmez. Çünkü meni şehvetsiz çıkınca, Maliki'de gusül
gerekmez.

Fakat Maliki'yi taklit eden Hanefi cünüp olunca, kendi
mezhebinden çıkmamış olduğu için, gusletmeden önce, bevlederek idrar
yolundaki meniyi çıkarması gerekir.


Vesvese
Sual: Vesveseli
biriyim. Dikkat etmeme rağmen, abdestte gusülde kuru yerim kalmışsa, yahut secdei
sehv yapılacakken unutmuşsam, buna benzer başka şeyleri unutmuşsam, oruçlu
iken unutup yiyip içmişsem, unutarak namaz vaktini çıkarmışsam, sonra da
hatırlamadığım için kaza etmemişsem, ahirette benim halim nice olur?
/>CEVAP
Dinimizde unutmak özürdür. Unutarak yiyip içmek orucu bozmaz, kaza
da gerekmez. Unutarak namazın kazaya kalması da günah olmaz.

/>Abdestte, gusülde kuru yer kalmışsa, bilmediğiniz için hiç mahzuru olmaz. Acaba
kuru yer kaldı mı diye defalarca yıkamak gerekmez. Bunlar vesvesedir, vesvese ise
günahtır.

Uğur YUCA

Sual: Cünüp olunca, bir şeye
dokununca onun pis olacağını zannediyor, bu yüzden sıkıntı çekiyorum. Bu
vesvese mi?
CEVAP
Evet vesvesedir. Cünüp kimse nereye dokunursa
dokunsun pis olmaz.


Cuma günü gusletmek
Sual: Cuma günü
gusletmek vacip diyorlar. Bu konuda hadis de varmış. Doğru mu? Bir de Cuma gecesi
cünüplükten gusleden de Cuma guslü sevabı alır mı?
CEVAP
/>Hadis-i şerifleri, müctehid âlimlerin açıklaması olmadan okumak
yanlışlıklara sebep olur. Cuma günü gusletmek müekked sünnettir. O hadis-i
şerifin meali şöyledir:
(Cuma günü gusletmek vaciptir [yani lüzumludur].)
[Buhari, Müslim, Ebu Davud, İ.Ahmed, İ. Mâlik, Taberani, Deylemi, İ. Hibban, Ebu
Nuaym]

Başka bir hadis-i şerifin meali de şöyledir:
(Cuma günü
gusletmek bana farz, size nafiledir [sünnettir].) [Deylemi]

Bu hadis-i şerif,
önceki hadis-i şerifi açıklamaktadır. Peygamber efendimizin farzdan başka
yaptığı amellerin hepsine nafile denir. O işlediği için bize sünnet oluyor. Beş
vakit namazın sünnetleri ve diğer bütün sünnetler nafiledir.

Cuma
günü gusletmek çok önemlidir. Resulullah efendimizin bu konuda bir çok hadis-i
şerifleri vardır. Birkaçının meali şöyledir:
(Cumaya gelen gusletsin!) [Buhari,
Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]
(Cuma günü gusletmek, bir haftalık
günahlara kefarettir. Üç gün fazlası ile.) [Taberani]

(Bir Cuma diğerine
kadar, beş vakit namaz da, diğer namaza kadar işlenen günahlara kefarettir. Cuma
guslü de öyledir. Cumaya gitmek için atılan her adım, yirmi yıllık amele bedeldir.
Cumadan çıkınca da, 200 yıllık amel mükafatı verilir.) [Beyheki]

/>(Cuma günü gusledenin günahları affolur.) [Taberani]
(Cuma günü
gusledenin günahları temizlenir, ona "Ameline yeniden başla" denir.)
[Deylemi]

(Cuma günü ehline yakın olana iki sevap vardır. Biri kendi,
diğeri de eşinin guslünün sevabı.) [Beyheki]

(Kim Cuma günü
gusledip, mescide erken gider, hutbeyi dinler ve sükut ederse, onun attığı her adım
için kendisine bir yıllık [nafile] oruç ve bir yıllık [nafile] namaz sevabı
yazılır.) [Taberani]

(Cuma günü gusledip ilk saatlerde giden, bir deve
kurban edip sadaka olarak dağıtmış gibi sevaba kavuşur. Daha sonra gelene bir
inek; ondan sonra gelene bir koç, bundan da sonra gelene bir tavuk kesip sadaka olarak
dağıtmış kadar sevap verilir. En son gelene de yumurta sadaka sevabı yazılır.
İmam hutbeye çıkınca, melekler de, sevap yazmayı bırakıp hutbeyi dinler.)
[Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]

Cuma gecesi cünüplükten
gusleden, Cuma guslü sevabına kavuşur.


Gusülden önce abdest
almak
Sual: Guslederken önce abdest almanın mantığını anlayamadım.
Bir arkadaşımız da cünüp kimsenin abdest alması gereksiz dedi. Cünüp iken,
gusletmeden önce abdest almak lüzumsuz değil mi?
CEVAP
Nakle itibar
etmeden sırf akıl ile din olmaz. Gusletmeden önce abdest alın diyenler akılsız
mı oluyor? Nasıl gusletmek gerektiğini Peygamber efendimiz bildiriyor ve (Önce namaz
abdesti alın, sonra, vücudun her tarafına su dökmek gerekir) buyuruyor. Akıl ile
bunun hikmetini anlayamasak da, mantığımıza uygun gelmese de, bildirilen emri aynen
uygulamamız gerekir.

Hatta hemen gusletmeyen, namaz abdesti alıp öyle
durması daha uygun olur. Abdest de alamayanın, gusledene kadar, elini ağzını
burnunu yıkaması iyidir.

Âişe validemize, şöyle bir sual soruluyor:
/>(Resulullah efendimiz, cünüp iken, uyumak istediği zaman gusledip de mi uyurdu, yoksa
gusletmeden mi yatardı?)

Hazret-i Âişe validemiz cevaben buyuruyor ki:
/>(Çoğu zaman gusledip yatardı. Bazen de yalnız abdest alıp yatardı.)
/>Soruyu soran kişi, (Bu hususta bizi sıkıştırmayan Allahü teâlâya hamdü
senalar olsun) dedi. (Müslim, Tirmizi, Nesai, Ebu Davud)

Yine buyurdu ki:
/>(Resulullah cünüp iken, yemek yiyeceği veya yatacağı zaman abdest alırdı.)
[Buhari, Müslim, Tirmizi, Nesai]

Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
(Üç
kişiye rahmet melekleri yaklaşmaz: Kâfire, kadınlara mahsus bir kokuyu sürünen
erkeğe ve yemek veya uyumak istediğinde abdest almayan cünübe.) [Taberani]
/>
Demek ki cünüp kimseye rahmet melekleri yaklaşmıyor. Abdest alana
yaklaşıyor. Üstelik sünnete uymuş oluyoruz. Cünüpken ağzımızı
yıkamadan su içersek müstamel suyu içmiş oluyoruz, mekruh oluyor. Ama
ağzımızı yıkarsak mekruh olmuyor.


Kaplıca suyu ve gusül

Sual: Denize veya göle girip, her tarafı ıslanan, gusletmiş olur diyorlar. İhlas
Kuzuluk Kaplıca Evlerinde, küvetteki suya girip çıkmakla da gusletmiş oluyor
muyum?
CEVAP
Önce genel bir bilgi verelim. Yüzeyi 23 metrekareden
küçük olan havuza küçük havuz denir. Küvetler böyledir. 23 metrekareden
büyük olanlarına büyük havuz denir. Göl ve deniz 23 metrekareden büyük
olduğu için büyük havuz hükmündedir.

Necaset, büyük havuza
düşerse, pisliğin üç eserinden biri, yani rengi, kokusu veya tadı belli olmayan her
tarafından abdest ve gusül caiz olur. Mesela göle idrar yapılmışsa, aşağı
tarafında bir eseri görülmezse caiz olur.

Haliç gibi necis olan deniz hariç,
denizin her tarafından abdest alınır. Temiz olan denize veya göle girip çıkan,
ağzına ve burnuna su verince, gusletmiş olur.

Yağmurdan ıslanan da,
ağzına ve burnuna su verince, gusletmiş olur.

Abdestte ve gusülde
kullanılan suya müstamel su denir. Müstamel su, imam-ı a'zama göre kaba
necasettir. İmam-ı Ebu Yusuf'a göre de hafif necasettir. İmam-ı
Muhammed'e göre de temizdir; fakat hadesi temizleyici değil, yani bu su ile tekrar
abdest alınmaz, gusledilmez ve içilmez.

Müstamel suyu temiz kabul eden
âlimlere göre, küçük havuza, mesela küvete karışan müstamel su miktarı,
sudan çok veya eşit ise, abdest ve gusül caiz olmaz. İçine su akmayan küçük
havuzdan abdest alanın, derisine değen su miktarı, yarısı olduğu ve havuza, az
da olsa, necaset düştüğü bilinmedikçe, buradan abdest almak caiz olur.

/>Her gün suyu değiştirilen küçük havuzda birçok kimse abdest alsa ve
müstamel sular havuza tekrar düşse, abdest sahih olur. Fakat, bu havuza, pek az da
necaset düşse, abdest almak caiz olmaz.

Bazı âlimlere göre, küçük
havuza, bir uzuv sokulup yıkanınca, bütün havuz, müstamel su olur. Bunun için,
su bol olan yerlerde, uzuvları havuzda yıkamamalı, havuzdan avuçla su alıp,
dışarıda yıkamalıdır! Suyu olmayan yerlerde caiz diyen âlimlere göre,
havuzda abdest ve gusül alınabilir.

Bütün âlimlere göre guslün sahih
olması için, küvetteki suya girip yıkanmamalı, girilmişse, o suyu
boşaltmalıdır! Tas ile dökünerek veya duşla yıkanmalıdır! Müstamel
sular akıp gitmeli, bedene dökülmemeli. Dökülen yer olursa, orayı temiz su ile
yıkamalıdır!

Sual: Guslederken, guslettiğim suya bazen üstümden
damla düşebiliyor. Bu su necis oluyor mu? Aldığım gusül sahih midir? Cünüp
iken elimiz bu temiz suya girse, o su ile gusül caiz olur mu?
CEVAP
Abdest veya
gusülde kullanılan suya müstamel su denir. Temiz suya karışan müstamel su
miktarı temiz sudan az ise, bu su ile abdest ve gusül caiz olur. Mesela 5 litre suya 2 litre
müstamel su karışsa bununla abdest veya gusül sahih olur.

Müstamel
suyun küçük havuza akması ve abdestsizin elini sokması da aynıdır.
Cünüp olan kimse veya kâfir, necaset bulaşmamış olan avucunu bir yere sokup su
alsa veya kolunu sokup, içindeki tası alsa, o yerdeki su dört mezhepte de pis olmaz.
Necaset üzerinden akan suyun yarıdan fazlası necasete temas ederse, bu su pis olur.
Azı değerse ve necasetin üç sıfatı suda bulunmazsa, pis olmaz. Müstamel su,
Maliki'de hem temizdir, hem de temizleyicidir. Yani müstamel su ile abdest alınır
ve gusledilir. (Menahic-ülibad)


Gençler ve gusül
Sual: Sabah
ihtilam olarak kalktığımda gusül almam gerekiyor. Fakat okula geç kalmamak için
guslü namaz vakitleri geçse dahi okuldan geldikten sonra almam mümkün mü?
/>CEVAP
İki dakikada gusletmek mümkündür. Namaz vakitlerini cünüp
geçirmek haramdır. Namaz kılmamak da ayrıca haramdır. Çifte haram işlemek
daha büyük günahtır.

Sual: Yurtta belli saatlerde sıcak su veriliyor.
Sıcak su verilmediği zaman soğuk suyla da gusletme imkanı yok, çünkü
banyoları kilitliyorlar. Gusletmek için başka imkan da olmadığına göre
teyemmümle namaz kılabilir miyiz?
CEVAP
Şehirde su bulamamak özür
olmaz. Memba suyu alıp yine tuvalette falan yıkanılır. Teyemmüm için özür
olmaz. Hiç su bulunmazsa o zaman teyemmüm caiz olur.

Sual: Annemle babam,
benim sık sık banyo etmeme mani oluyorlar. Cünüp geziyorum. Cünüp ölen,
kâfir olarak mı ölür?
CEVAP
Cünüp gezmek büyük günah ise de,
cünüp gezerek günah işleyene kâfir denmez. Namaz kılmamak çok büyük
günahtır. Cünüp gezen namaz da kılamaz. Uygun bir şekilde
yıkanmanızın gerektiğini bildirmeniz gerekir.


Gusülle ilgili çeşitli
bilgiler

1 - Ağır bir şey kaldırmak veya bir yerden düşmek gibi bir
sebeple meni çıkınca, Şafii'de gusül lazım olur, diğer üç mezhepte
lazım olmaz.

Gusülde ağız ve burnu yıkamak Hanefi ve
Hanbeli'de farz, Maliki ve Şafii'de sünnettir.

Hanefi , Şafii ve
Maliki'de vedi ve mezi guslü gerektirmez, Hanbeli'de bir kavle göre, guslü
gerektirir.

Hanefi'de ve Hanbeli'de gusülden önce, idrar
çıkararak, idrar yolunda kalmış olan meni parçasını çıkarmak, sonra
gusletmek gerekir. Şafii'de, idrar etmiş ise de, meni çıkarsa, tekrar gusletmek
gerekir. Maliki'de, idrar etmemiş olsa da, tekrar gusletmek gerekmez.


/>2 - Cünüp olmak guslü gerektirir. Üç şekilde cünüp olunur:
a- Zekerin
[penisin] ucu, sünnet derisi altındaki yuvarlak kısım, ferce [hazneye] girince erkek
de, kadın da cünüp olur.

b- Erkekte koyu beyaz ve kadında akıcı
sarı meni, ilişki, mastürbasyon gibi her ne suretle olursa olsun yerinden şehvetle kopup
çıkarsa cünüp olunur.

c- İhtilam ile, yani rüyada şehvetlenip
uyandığı zaman, meni akmış olduğunu gören erkek ve kadın cünüp olur.
Rüyada ilişkide bulunduğunu görür, fakat uyanınca meni akmamışsa, meni
yoksa gusletmek gerekmez. Bazı âlimler kadının menisi içeri akar, ihtiyaten
yıkanması iyi olur demişlerdir.

3 - Burundaki kuru kir altına ve dişlerin
arasında ve diş çukurunda bulunan yemek artıklarının altına su geçmezse,
altı yıkanmazsa gusül caiz olmaz.

4 - Deriye yapışmış, hamur,
mum, sakız, katı yağ, balık pulu, çiğnenmiş ekmek oje gibi su geçirmeyen
şeylerin altını yıkamak farzdır.

5 - Uyanıp, çamaşırında
meni gören, ihtilam olduğunu hatırlamasa da gusül gerekir.

6 - Guslederken
sabunlanmak, keselenmek uygun olmaz. Kirden yıkanma işini ya gusülden sonra
yapmalı veya önce yapmak gerekir. İkisinin aynı anda yapılması uygun olmaz.
Gusülde fazla su harcanmış olur, mekruh olur. Maliki'de ise muvalata yani
aralıksız yıkamaya mani olursa gusül geçerli olmaz.

Banyoya girince
önce gusledilir. Sonra kir için yıkanılır. Kir için yıkanırken ihtiyaç kadar fazla
su sarf etmenin mahzuru olmaz.

7 - Guslettikten sonra, bir yerinde zamk gibi su
geçirmeyen bir madde gören, kaldırıp altını yıkasa yeterlidir. Yeniden
gusletmeye gerek yoktur, Maliki'de de böyledir.

8 - Ağzını veya
başka yerini yıkamayı unutup, namaz kılsa, sonra yıkamadığını
hatırlasa, orasını yıkayıp farzı tekrar kılar.

9 - Banyoda çıplak
yıkanmak hususunda âlimlerin bildirdiği üç hüküm vardır:
a- Çıplak
yıkanmak mekruhtur.
b- Ancak küçük yerde caiz olur.
c- Mekruh olmaz,
caiz olur.

Erkek olsun, kadın olsun, mümkünse, göbek ile diz arasını
peştamal gibi bir şey ile kapatıp yıkanmalıdır. Peştamal falan bulunmazsa veya
başka sebepler varsa, üçüncü hükme göre hareket etmek de caiz olur.

/>10 - Gusül abdestine niyet ederken Allah rızası için demek uygundur. Her ibadeti
yaparken Allah rızası için demek iyi olur. Zaten her ibadet Allah rızası için
yapılır. Allah rızası için demek şart değildir.

11 - Guslederken
besmele okunur. Hatta kelime-i şehadet de getirmek iyi olur.

12 - Bir erkek, bir
kadını yahut bir erkeği çıplak görse, gusül gerekmez.

13 - Bir
kadın, kendi kocasını veya bir kadını çıplak görse gusül gerekmez.
/>
14 - Karı-koca oynaşırken, açık resme bakarken veya düşünürken
mezi gelse, gusül gerekmez.

15 - İdrar yaptıktan sonra gelen yapışkan
prostat sıvısı ve vedi guslü gerektirmez.

16 - İhtilam olduğunu
hatırlayanın, uyanınca çamaşırında meni görmezse gusletmesi gerekmez.
/>
17 - Kadınların taktıkları spiral gusle mani değildir.

18 - Kadın
veya erkek, etek tıraşı olsa gusül gerekmez.

19 - Kadınların
süründüğü kokuyu erkekler koklarsa, koku sürünene de, koklayana da gusül
gerekmez. Abdesti bile bozmaz. Ancak bayanların kocalarından başka kimseler için
koku sürünmesi doğru değildir.

20 - Başa saç ektirmek gusle mani
değildir. Altındaki deriyi yıkamak yeterlidir.

21 - Lens abdeste ve gusle mani
değildir. Gözün içini yıkamak gerekmez.

22 - Dövme yaptırmak
günahtır. Ancak gusle abdeste mani değildir. Çünkü dövme deri altından
yapılmaktadır. Deri üstünden yapılsa ve çıkmayan bir boya olsa, altına su
geçmezse, zamanla vücut onu atar. Onun için zamanla atan boya sürülmez. Peki
çıkmayan yağlı boya yapılsa ne olur? Çıkmadığı için zaruret olur ve yine
gusle mani olmaz. Yani dövme kesinlikle gusle mani değildir.

23 - Çingene ile
evlenince, tuğla eriyinceye kadar yıkanılsa cünüplük çıkmaz sözünün
aslı yoktur. Cahillerin uydurduğu çirkin bir iftiradır. Bir kimse nasıl cünüp olursa
olsun, gusledince, yıkanınca temiz olur.

24 - Guslettikten sonra kadından
kocasının menisi çıksa tekrar gusletmesi gerekmez.

25 - Gusül abdesti
alırken namaz abdesti bozacak haller olursa (mesela kan çıksa, yellenilse, idrar
çıksa vs) gusle kalınan yerden devam edilir, abdesti bozan şey guslü bozmaz.
Sadece bu abdestle namaz kılınmaz, sonra namaz abdesti almak lazım.

26
- Küpe deliğinde, küpe yoksa ve delik açıksa kulağı ıslatırken, azcık
ovunca delik ıslanırsa, yetişir, iplik takmak gerekmez. Küpe deliği kapanmışsa,
kapandığı için mahzuru olmaz, deliği açmak gerekmez.

27 - Kına,
mürekkep gibi boyalar gusle ve abdeste mani olmaz. Çünkü altına su geçirir. Fakat
yağlı boya, oje, zamk gibi şeyler altına su geçirmediği için gusle ve abdeste
manidir.

28 - Saç boyaları kına gibidir, altına su geçirir ve gusle mani
olmaz.

29 - Sıvı yağların altına su geçer. Yağın rengi kalsa da
mahzuru yoktur. Gusle abdeste mani değildir. Ancak katı yağların altına su geçmez.


30 - Cünüp iken hanımla beraber olmak günah değildir, caizdir. Abdestli
olmak iyi olur.

Uğur YUCA

31 - Tuvalette gusletmekte mahzur
yoktur. Banyoya sağ ayak ile girilir.

32 - Şafii'de, abdest alırken tertip
farzdır. Cünüp bir Şafii, gusle niyet ederek denize girip çıksa, bu haliyle namaz
kılabilir. Çünkü gusülde vücut tek organ sayılır.

33 - Kadın,
kocasını düşünürken, şehvetle titremeden sonra sarımtırak bir akıntı
gelirse, gusül gerekir.

34 - Gusülde, avret yerleri kapalı iken, kıbleye
dönmek mekruh değildir.

35 - Gusletmeden, namaz vaktini geçirmemek
şartı ile uyunabilir.

36 - İnsan bir gecede iki kere ihtilam olsa, hatta on kere
de cünüp olsa hepsi için bir kere gusül yeterlidir.

37 - Gece cünüp olan
uyanınca, sabah namazının vaktinin çıkmasına çok az bir vakit olduğunu
görse, günaha girmemek için hemen gusletmeye çalışır, isterse vakit
çıksın yetiştiremesin. Nasıl olsa yetiştiremem diye güneşin doğmasını
beklemek uygun olmaz.

38 - Kadınlar guslederken, ön ve arkaya parmak
sokarak temizlemeleri gerekmez. Böyle uydurma şeylerin aslı yoktur. Vücudun içi
zaten pisliktir. Sadece görünen kısımlar yıkanır. Görünmeyen yerler değil.
/>
39 - Tüp bebek suretiyle çocuk sahibi olmak isteyince, şırınga ile
döllenmiş yumurta rahme konunca kadın gebe kalırsa gusletmesi gerekir. Fercden
başka yerine sürtmekle çıkan erkek menisi, rahme girse, kadın gusletmez. Bu
suretle hamile kalsa, gusleder ve o günden beri kıldığı namazları kaza eder.
/>

Çeşitli soru cevaplar

Sual: Erkek veya bayan kadın doktoru
veya ebe, Ramazanda, abdestli iken bir kadına doğum yaptırsa, orucu, guslü veya
abdesti bozulur mu?
CEVAP
Hanefi mezhebindeki kadın doktorunun veya
ebenin, Ramazan-ı şerifte doğum yaptırmakla orucu, abdesti ve guslü bozulmuş
olmaz. Zaruretsiz erkek doktora doğum yaptırmak caiz olmaz.

Sual: Âdetli iken
diş dolgusu yaptırılır mı? İlla abdestli olmak mı gerekir?
CEVAP
/>Âdetli veya abdestli olunsa da fark etmez. Gusülde, abdestte ve namazda Maliki veya
Şafii mezhebi taklit edilirse, mesele kalmaz.

Sual: Hanefi mezhebindeyim.
Senelerdir namaz kılıyorum. Ancak şimdi iş yerinde bir arkadaş, ağzında dolgu
kaplama olanların Maliki mezhebini taklit etmeleri gerektiğini anlattı. Ben de kabul ettim.
İşten ayrılamıyorum, burada da gusül imkanı yok. Eve gidene kadar öğle ve
ikindi namazlarımı nasıl kılacağım?
CEVAP
İlk fırsatta
Maliki'ye göre gusletmeniz gerekir. İnsan tuvalette bile gusleder. Gerekirse öğle ile
ikindi takdim ve tehir edilerek kılınır. Mukimken iki namazı cem edebilmek için
Hanbeli'ye göre kılmak gerekir. İzin alma ve tuvalette bile gusletme imkanı
yoksa, zaruret olduğu için, mevcut guslümü Maliki'ye göre aldım denir. Namaz
da Maliki'ye göre kılınır. Gusül imkanı bulur bulmaz da Maliki'ye
göre gusledilir.

Sual: Dişlerdeki tartar denilen diş taşından dolayı
mezhep taklidi yapılır mı?
CEVAP
Tartardan dolayı mezhep taklidi
yapılmaz. Tartar gusle mani değildir.

Sual: Şimdi hazır dişler, damağa
vidalanmaktadır. Bunlar da diş dolgusu hükmüne mi girer?
CEVAP
/>Çıkarıp altını yıkamak imkanı olmadığı için diş dolgusu
hükmüne girer.

Sual: Hanefi mezhebinde olan bir kişi dolgu
yaptırmasının hemen ardından (Maliki mezhebini taklit ederek) gusül abdesti
almasına gerek var mıdır?
CEVAP
Cünüp olana kadar lüzum yoktur.
Ancak hemen taklit etmesinde de mahzur olmaz.

Sual: Diş dolgusu olan
yaşlı dul kadın ve hadım olan kimselerin mezhep taklidi gerekir mi?
CEVAP
/>Cünüp olmadıkları için taklide ihtiyaç yoktur.

Sual: Dolgu
yaptıran, ilk gusülde mi mezhep taklidine başlar?
CEVAP
Evet.

/>Sual: Dolgu sebebiyle Şafii'yi taklit ederken, daha kolay diye, Şafii'yi
bırakıp, Maliki'yi taklit uygun mu?
CEVAP
Evet uygundur.

/>Sual: Dolgu dişini söktüren, taklide devam etmesi gerekir mi?
CEVAP
/>Tekrar gusledinceye kadar taklide devam etmelidir.

Sual: Diş dolgusu olan
Maliki mezhebini nasıl taklit eder?
CEVAP
Maliki'nin bu husustaki
farzlarına uyar, müfsitlerinden yani o ibadeti bozan durumlardan kaçar. Sadece gusülde
değil, gusül ile yaptığı işlerde de bu şartlara uyması lazımdır. Yani hem
namazda, hem de abdeste Maliki'nin şartlarına uyup müfsitlerinden kaçması
gerekir. Aksi takdirde telfîk yani mezheplerin kolaylıklarını almış olur ki, telfîk
haramdır.

Sual: Sigaranın dişlerde bıraktığı katran gusle mâni
midir?
CEVAP
Sigaranın diş diplerinde meydana getirdiği katran, sıvı
yağlara dahildir. Gusle mâni değildir. Yıkanınca boyası kalırsa, kına gibidir,
yine gusle mâni değildir.

Sual: Elime zamk bulaşmıştı. Unutup
guslettim. Daha sonra, elimdeki zamkı gördüm. Sadece zamkı kazıyıp altını
yıkadım. Yeniden gusle gerek var mıdır?
CEVAP
Sadece zamkı
kazıyıp altını yıkamak kâfidir. Gusle gerek yoktur.

Sual:
Guslederken konuşmakta mahzur var mıdır?
CEVAP
Guslederken
konuşmamak sünnettir. İhtiyaç yokken konuşmamalıdır.


/>kaynak: www.dinimizislam.com

TeXaS


TeXaS