Namazdaki hareketlerin anlami

Başlatan ugur20, Haz 19, 2007, 09:56 ÖÖ

« önceki - sonraki »

Uğur YUCA

Namazin her bir rüknünün,
her bir kisminin ayri ayri hikmetleri bulunuyor. Kiyam da bir anlam ifade ediyor, kiraat da.
Kiyamdan sonra rükuya gitmenin de bir hikmeti var, rükudan sonra secdeye kapanip ona
en yakin hâle kavusmanin da... Kâinat çapinda icra edilen külli bir ibadetin temsilcisi
makamindaki insan kendi vücudunda her an cereyan eden ibadetlerle birlikte canli ve
"cansiz" sandigimiz âlemin ibadetlerini de günde bes kez Rabb-i
Rahîmi'ne arz etmek durumunda:

1.KIYAM


Önce
ayakta dikilip durur (kiyam) ve ellerimizi yukari dogru kaldirip, Allahü ekber (Ancak Allah
yüce ve uludur) deriz. Böylece insan, O (cc) müstesna her seyi bir tarafa atip birakmakta
ve Onun emir ve iradesine tabi duruma geçmektedir. Kulluk ve kölelik bu sekilde tescil edilir.
Böylece ayakta duran tüm varliklarin ibadeti de temsil edilir.


2. RÜKU
/>
Insan, Allahin sanina yakisan övgüler serdettikten sonra bu yücelik karsisinda
kendini o derece aciz ve zayif hisseder ki, bunu ifade için öne egilir (rüku), saygi isareti
olarak basini alçaltir ve, Sübhane Rabbiyel-Azim(Büyüklük ve azamet sadece Ona ait
olan Rabbimi bütün noksanlardan tenzih edip yüceltirim.) der. Mü'min bu haliyle,
rükû halindeki tüm canlilarin ibadetini de temsil etmektedir.


3. DUA
/>
Sonra yine dogrularak kendisini bu dogru yola ilettigi için Allaha sükür ve hamdini
arz eder. Bir an için Allahin yücelik ve büyüklügü ve kendi hareketinin basitlik ve
küçüklügü karsisinda ayakta tefekküre dalip bundan o derece yilgin ve sarsilmis bir
hale gelir.


4. SECDE

Secdeye kapanir ve alnini, tevazu ve
acizligini tam manasiyla hissederek yere degdirir ve söyle söyler:

Sübhane
Rabbiyel-Ala (Büyüklük ve Yücelik sadece Ona ait olan Rabbimi bütün
noksanlardan tenzih edip yüceltirim).


5. TAHIYYAT VE SELAM

/>Bu hareketleri bir dizi tekrar etmesinden sonra kisi kendini, arada hiçbir vasita veya araci
bulunmaksizin dogrudan dogruya sahsen Allahin huzurunda bulur ve ondan istimdad edip
yardim talep eder.

Iki varlik karsilastiklarinda daima bu ikisi arasinda bir selamlasma
gerçeklestirilir. Iste namazin bir kisminda (tesehhüd kismi) namazini eda etmekte olan
Müslüman, Mirac esnasinda Muhammed (sas) ile Allah arasinda teati edilen selamlasma
formüllerini aynen tekrar eder:

Et-Tahiyyatü lillahi, ves-salavatü
vettayyibatü. es-Selamu eleyke eyyuhen-Nebiyyü, ve rahmetullahi ve berakatüh.
Es-Selamü aleyna ve alâ ibadillahissalihin

(En mukaddes ve en zahidane
hürmet ve tazimler Allaha aittir. Ey Nebi sana selam, Allahin rahmet ve bereketi de senin
üzerine olsun. (Allahin) selami bizim üzerimize ve Allah karsisinda iyi ve mükemmel
hareket eden salih kullarin üzerine olsun!)

Uğur YUCA


TeXaS


TeXaS