mfö

Başlatan sacrife, Haz 28, 2007, 10:29 ÖÖ

« önceki - sonraki »

sacrife

Önce Kaygısızlar, sonra Mazhar – Fuat ikilisi, arada
İpucu Beşlisi ve son olarak Mazhar Fuat Özkan ya da tercih edilen adlarıyla
MFÖ... Otoriteler tarafından Türkiye'nin gelmiş geçmiş en önemli
topluluğu kabul edilen grup karşımıza bu isimlerle çıktı, 1965'ten bu
yana. "İlk" albümleri Ele Güne Karşı yayınlandığında aslında
yirmi yıllık bir topluluktu Mazhar Fuat Özkan. Mazhar – Fuat adıyla
yayınlanmış bir buçuk 45'lik (Türküz Türkü Çağırırız /
Güllerin İçinden ve Lale Akat'ın Elveda Mutluluğum Merhaba Acılarım
plağının arkasında yer alan o unutulmaz Hekimoğlu) ve bir albüm (Türküz
Türkü Çağırırız) ile İpucu Beşlisi adıyla yayınlanmış bir
45'liğe (Heyecanlı / Hop Otur Hop Kalk) imza atan topluluk, Kaygısızlar
adıyla da birkaç plak yapmış, Barış Manço'ya eşlik ettikleri
dönemde, Manço'nun unutulmaz plaklarında çalmıştı.

/>Mazhar Fuat Özkan'ın temeli 1960'lı yılların hemen başında
atıldı: Fuat'la Mazhar tesadüfen tanıştı, anlaştı, müzik yapmaya
başladı. Bu tanışma konusunda rivayet muhtelif... Ama nesne ve özneler
belli: Mazhar Alanson'un elinde bir Beatles plağı gören Fuat Güner, plağı
beraber dinlemeyi önerir, eve giderler; dinlerken bir ara gitar ele alınır, akorlar
çalınmaya başlar ve beraber müzik yapabileceklerini anlarlar. Plak kesin Beatles
plağı ama albüm adı konusunda çelişkili bilgiler var. Tanışma yeri de kimi
zaman bir pasaj, kimi zaman belediye otobüsü ya da Kadıköy'de bir çay
bahçesi.

Kaygısızlar'ın ilk kadrosunda, Mazhar'la
Fuat'ın yanında Ali Serdar ve Semih Oksay var. Topluluğun katıldığı ilk
büyük sahne gösterisi de 1965 yılında üçüncüsü düzenlenen Boğaziçi
Festivali. Yarışmalı festivalde Erol Büyükburç, İlham Gencer, Yurdaer Doğulu,
Silüetler gibi dönemin önemli şarkıcı ve topluluklarıyla sahne alan
Kaygısızlar'ın, bol bol ödül dağıtılan yarışmadan ödül
alamayan tek topluluk olarak çıkmaları bir talihsizlik. Kaygısızlar, yarışmada
beğeni toplamışlar, Münir Tireli'ye göre "tipik bir rahatsız beat
kuşağını temsil eden bir poz vermişler ve bu festival konusunda da kaygısız
tavırlarını sürdürmüşlerdi."

1967'ye kadar kendi
kanatlarıyla uçan Kaygısızlar, o yılın sonlarına doğru Barış Manço ile
birleşti ve birbiri ardına plaklar yaptı. Kol Düğmeleri, Seher Vakti, Kızılcıklar,
Bebek, Unutamıyorum, Ağlama Değmez Hayat, Kirpiklerin Ok Ok Eyle, Kağızman hep
bu dönemin şarkıları. Barış Manço – Kaygısızlar ortaklığı,
verilen ürünlerin kalitesi ile takdire şayan ancak kısa süren bir ortaklık olması
itibariyle üzücü. Barış Manço'nun erken dönem kayıtları içerisinde
en başarılıları Kaygısızlar'la yapılanlar. O döneme dair söylenecek
çok söz var ama yazı kısa olmak zorunda. Bu dönemi, daha gencecik bir gitarist olan
Fikret Kızılok'un da zaman zaman Kaygısızlar kayıtlarına katılarak
ve konserlerde çalarak dinleyici karşısına çıktığı bilgisiyle kapatalım.
/>
1969 yılında, Manço'dan ayrıldıktan hemen sonra, bir
45'lik plak yapan Kaygısızlar, Son Gece adlı bu ilk plaklarıyla pek
başarı elde edemedi. Beraberliklerini, Mazhar ve Fuat dışında sürekli değişen
elemanlarla sürdüren topluluk, bir süre sonra kaçınılmaz olarak Mazhar –
Fuat ikilisine evrildi.

Mazhar – Fuat, 1971 yapımı Türküz Türkü
Çağırırız albümüyle ilgi topladı. Güllerin İçinden, Adımız Miskindir
Bizim gibi sonradan ünlenecek şarkıların da yer aldığı albümün en ilginç
şarkılarından biri, Nerde Hani, yıllar sonra Mazhar Alanson'un Cem
Yılmaz'la birlikte oynadığı Her Şey Çok Güzel Olacak adlı filmde Bu Ne
Biçim Hikaye Böyle adıyla kullanıldı ve güzel klibinin ötesinde, Cem
Yılmaz'ın yorumuyla da ilgi çekti. Türküz Türkü Çağırırız
başarılı bir albümdü ama uzun soluklu olamadı. Dönemin 'pop'
furyasında kayboldu, unutuldu. Şimdi, benim yana yakıla aradığım bir plak ve
bulunamaz durumda.

1975'te İpucu Beşlisi adıyla yeni bir birliktelik
doğdu. Bu kez Mazhar'la Fuat'ın yanında daha önceden
tanıdıkları bir genç, Özkan Uğur da vardı. Aslında Mazhar – Fuat
döneminde de yer alan Özkan, albümde bas çalmış ancak adını henüz
Mazhar'la Fuat'ın yanına koymamıştı. Ayhan Sicimoğlu ve Galip
Boransü'nün de katılımıyla yapılan ilk ve tek plak Heyecanlı, ileride
yapılacak çalışmaların ön habercisiydi. Yıllar sonra, Dönmem Yolumdan
albümünde yeniden yorumlanan bu şarkı, döneminin ötesinde bir
çalışmaydı ve İzzet Öz'ün TRT için çektiği ilginç kliple de ilgi
toplamıştı. Zaman zaman TRT'nin gösterdiği ancak arşivlerde
çürümeye bırakılmış bu klip, Mazhar Fuat Özkan'ın da ilk
görüntülü belgesi.

Sonrası sıkıntılı yıllar aslında: Özkan
Uğur'un bir dönem bağımsız kurduğu Karma adlı toplulukla yaptığı
İmkansız adlı plak, birbiri ardına gidilen askerlikler, ayrı kalınmaya mecbur
bırakılmışlıklar, evlilikler hep bu döneme rastlıyor. Ferhan Şensoy
tarafından kurulan Ortaoyuncular'ın ilk prodüksiyonları Şahları da Vururlar
ve Kahraman Bakkal Süpermarkete Karşı'nın müzikleri de bu dönemin
ürünleri. Fuat'la Özkan, bu oyunların müziklerini yapmakla kalmamış,
bizzat sahneye çıkarak şarkıları canlı seslendirmişlerdi. Bu arada,
Mazhar'la Fuat'ın da Egemen Bostancı'nın Merhaba Müzik
adlı gösterisinde yer aldıklarını unutmamak gerekiyor.

Bu
sıkıntılı dönemin sonu, üçlünün yeniden bir araya gelmesiyle
sonuçlanıyor ve müzik çalışmaları yeniden başlıyor. Önce Ajda Pekkan ve
Sezen Aksu'ya konserlerinde yapılan vokaller, Ajda Pekkan ile yapılmış
stüdyo çalışmaları, bir dönem Seyyal Taner ileyapılmış çalışmalar ve
nihayetinde Ele Güne Karşı Yapayalnız...

Ele Güne Karşı
Yapayalnız albümü müzik piyasasında bımba etkisi yarattı. O sene albüme
adını veren parca yılın şarkısı seçildi. Daha sonraları; 1985 yılında
Peki Peki Anladik, 1986 yılında Vak The Rock, 1987 yılında No Problem, 1990
yılında Geldiler, 1991 yılında Best of MFÖ, 1993 yılında Agannaga Rüşvet
ve Dönmem Yolumdan, 1995 yilinda M.V.A.B , 2003 yılında MFÖ ve MFÖ Collection
albümlerini piyasaya sürdüler.

2006 yılında ise 11 yıllık bir aradan
sonra (1995-2006 arasında albüm yapmamış, ancak sahneden inmemişlerdir.) AGU
isimli albümle döndüler.

Halen MFÖ dışında Mazhar Alanson ve
Özkan Uğur oyunculuk yapmaktadırlar. Fuat Güner ise kasım ayından itibaren
ekrana gelecek yeni bir program için TRT ile anlaştı. Fuat Güner, tıpkı Barış
Manço'nun 7'den 77'ye programındaki gibi Türkiye ve dünyayı
dolaşıp ekrana TRT ekranına taşıyacak.

Sanatçı, "Fuat
Güner ile Kuşaktan Kuşağa" adlı programı, zamanında Barış Manço
ile çalışan Erkmen Sağlam'la hazırlayacak. İki yabancı dil bildiği için
yurtdışında lisan sorunu yaşamayacağını söyleyen Güner, "Herkes
gibi benim de zevkle izlediğim rahmetli dostum Barış Manço'nunki gibi iz
bırakacak bir programa imza atmak istiyorum" dedi.

sacrife